W serwisie AVESTOM publikuję obserwacje ptaków z Północnego Podlasia i ptasich wyjazdów a także informację o tym, gdzie i kiedy warto ptaki oglądać.
---
AVESTOM publishes bird news from NorthEast Poland as well as some birding trip reports, tips and site description.
Feel free to contact me at tomaszkulakowski (_at_) gmail.com

2018 FotoNotes

8/09/2018
Orlik krzykliwy k Sakowicz na polach.

6/05/2018  błotniak łąkowy - samica na polu rzepaku k Ostrówka




4 marca w Supraślu m.in. ładny kaczorek cyraneczki do łatwego pooglądania i stadko czeczotek, w tym prawdopodobnie 1 TUNDROWA. Czeczotki żerowały na chwastach przy klasztorze, dały się łatwo zwabić telefonem. Jasny osobnik pokazywał ładnie podogonie, natomiast gorzej jak zwykle z widocznością kuperka


I cyraneczka



  25 luty
Młody orzeł przedni koło Ostrowia Płn (obs G.Grygoruk)

25 luty
Pierwszy skowronek pod Białymstokiem (O.Myka)

4 luty
W okolicach wsi Pierożki 3 gorniczki.

27 I
Zwykle jest tak że jak sam jeżdżę u siebie po polach to ptaków mało. Za to jak zjadą goście to brać-wybierać! I dziś reguła znów się sprawdziła. Na dobry początek z Oliwierem i Jarosławem wykryliśmy jastrzębia i zaraz potem ogromne (kilkaset) stado potrzeszczy, trznadli, czeczotek. Na "sukawickim łuhu" kłębiło się mnóstwo łuszczaków, które postanowiliśmy przejrzeć
Oliwier na czele i zaraz alarmuje "uszatka błotna"! Ptak był mocno płochliwy ale kilka razy ładnie nam sie pokazał.
Pożegnał jego ostatnie machnięcia skrzydeł Jarosław po czym mocno pokrzepieni udaliśmy się na pola Jurowlańskie i Kryneckie.
Po drodze w Krynkach przy nieczynnym kebabie piekny paszkot pilnujący jemioły i księżyca.
Tam jednakoż jedynie słonko przygrzało a pod Plebanowcami zimorodek wyleciał przy stawku.
Na uprawie rotkitnika ponownie liczne stado kwiczołow oraz kilka szpaków a obok na polu nagle ozwały się górniczki!
Alarm podniesiony, ruszamy w rozmakające pole. Górniczki wesoło świergoląc biegają między rządkami porzeczek ale podejść bliżej

nie pozwalają. Naliczone 14 os - satysfakcja jest! Zjechaliśmy na chutor w swojski kureń, Jaro naskwarzył słoniny i jajek i po kilku kieliszkach wyprawa została zakończona.








21 I spędzilismy miłe kilka godzin na polach w okolicach Ostrówka/gm Szudziałowo. Udało się obejrzeć spore (ok 800) stado kwiczołów na rokitniku, 3 stada czeczotek po ok 50 os, w tym 2-3 podejrzane (tundrowe). Takich jasnobrzuchych było w zasadzie jeszcze z 7 ale już bez fotek. Bez fotki też górniczek wypatrzony i usłyszany przez Oliwier Myka. W stadzie mieszanym ok 200 czeczotek i makoląg również 4 potrzosy. Plus ze ssaków - łoś, żubrzyca z cielakiem, lis, sarny i 43 jelenie. Dzień był udany, w towarzystwie Jarek Stepaniuk i Oliwier Myka








2018-01-13 sobota
13 stycznia postanowiłem nieco podgonić wynik w BPR (czyli Białostocki Ptasi Roku)
Udałem się  na Krywlany gdzie spotkałem Monikę Broniszewską z Michałem Polakowskim
Dzieki ich podpowiedziom zobaczyłem paszkota, grubodzioby, czeczotki i najprawdopodobniej czeczotkę tundrową.
W stadzie czeczotek przebywał też co najmniej 1 rzepołuch.
Z działek wyruszyłem nad Białkę by odszukać krakwę (dzieki Oliwier Myka) i rożeńca (ponownie Monika i Michał)
Krakwe znalazłem koło kościoła na Radzymińskiej a rożeńca na Białce koło Wierzbowej.
Na koniec dnia spenetrowałem ujście ścieków koło oczyszczalni gdzie dodałem do dziennej listy srokosza, strzyżyka, perkozka

Dzień całkiem udany, zakończył się wynikiem 26 gatunków .





No comments: